Recenze: PROBUZENÍ SIMONA SPIERA (Becky Albertalli)

První láska v hodnotném gay románu žánru Young Adult

Psal o tom, že lidi jsou jako domy s obrovskými pokoji a titěrnými okny. O tom, že i přesto se člověk může cítit odhaleně. O tom, že se kvůli své homosexualitě cítí skrytě i odhaleně. 


Za recenzní výtisk děkuji Euromedia
Yoli (Fb)


Chci zakoupit román Probuzení Simona Spiera


Román Probuzení Simona Spiera mě sužoval ještě dřív, než vůbec vyšel. Neskutečně jsem se na tuto young adultku těšila a byla jsem hrozně zvědavá. Nemohla jsem se dočkat! Každý den jsem vyhlížela poštu a když mi dílo konečně dorazilo, nezřízeně jsem se na něj vrhla a doslova ho zhltla. Začala jsem číst ve dvě a s přestávkami přečetla 296 stran za necelých sedm hodin. Myslím, že tohle je důkaz, jak je kniha neskutečně čtivá a jak hodně si mě získala. Je mi velkou radostí, že vám informace o mé nejnovější srdcovce mohu přinést právě já. :o)


Styl psaní je velmi čtivý a příjemný. Zkrátka typický pro román tohoto žánru. Obsahuje jako bonus také množství e-mailů, které ozvláštňují děj a knihu o to víc dělají reálnější. Autorka čtenáře informuje také o spoustě hudebních kapel a jejich písní, ovšem obávám se, že český čtenář jich mnoho znát nebude. 

Chci tu jen sedět a rozjímat o Blueovi. Myslím, že jím začínám být trochu posedlý. 
Simon si dopisuje s tajemným Blue a začíná být do toho e-mailování opravdu zainteresovaný, když se dozví, že vlastně svou vlastní hloupostí si jejich konverzaci přečetl spolužák a nyní po něm něco chce... Výměnou za mlčení. Co má Simon dělat? Nechá se tedy zlanařit a snaží se dělat to, co se po něm chce, i když se musí nutit. K tomu všemu se to začíná přiostřovat i s Blue a Simon poznává, že už ho z hlavy jen tak dostat nedokáže... 

Simonova povedená rodinka, se kterou si čtenář užije spousty legrace...
Simon Spier patří do neobvyklé rodiny. Otec je zábavný a vše se snaží obrátit ve vtip. Také trpí utkvělou představou, že je hipster. Simonova maminka je psycholožka, která ho každý den zahltí spoustou otázek typu: A jak se cítíš? Co si o tom myslíš? Jaký z toho máš pocit? Jeho mladší sestra Nora je z nějakého důvodu plná tajemství a jeho starší sestra Alicia je na vysoké škole a také před ním cosi skrývá. 

Simon osobně...
Je typ kluka, který je trochu zvláštní. Ne tím, že je gay, ale protože mu občas nějaké to slovo vypadne a on to poví nebo napíše jinak, než by chtěl. Také proto, že si dopisuje s Blue, o kterém vlastně ani netuší, jestli vůbec existuje. A navíc je až po lokty v problémech, které si způsobil, když se neodhlásil z e-mailu a spolužák ho díky tomu začal vydírat... Vesměs sympatický kluk se potýká s pubertou a pátrá po tom, kdo by mohl být Blue. Snaží se být sám sebou, přátelský a milý, ale někdy se prostě věci nepovedou přesně tak, jak by si přál... 

Postavy jsou povětšinou něčím lehce zvláštní a osloví. I ten nejpovedenější hrdina má své stinné stránky.  Nemám pocit, že by některá postava byla výrazně mdlá a nezaujala mě nebo by naopak zastiňovala ostatní. 
Ačkoliv je hrdina gay, neznamená to, že je zženštilý! Nenarazíte na žádné upištěné muže, to by působilo opravdu přehnaně a já bych v této recenzi vymáchala autorce čumák. Ale žádné máchání nebude, Becky Albertalli vystihla vše své postavy skvěle. Dala jim reálné charaktery, vdechla jim život a dala čtenářům iluzi, že by klidně mohli chodit mezi námi. 

Mluvil o oceánu mezi lidmi. A o tom, že smyslem všeho je najít břeh, ke kterému stojí za to plavat. 

Děj se samozřejmě netočí pouze kolem vydírání, které nám prozrazuje samotná anotace. Jakým způsobem to Simon řeší a čeho se to vlastně týká? Tím se na něj nabalují další a další problémy. Jako například jeho coming out. Nebo pátrání po tom, kdo je vlastně Blue?! Musím se přiznat, že jsem si až do tří čtvrtin nebyla jistá, jelikož se možností nabízelo více - dílo tedy není přímočaré. Ta spletitost jej vyzdvihuje. 

Pěkně zapeklité trápení si pro své čtenáře autorka připravila a já jí za to mohu jedině poděkovat. Díky tomu byl děj dynamický, napínavý, zábavný a hlavně jsem neměla pocit, že by něco bylo navíc. Vše mě oslovilo a k románu mi to sedělo. 

Otázka Coming outu hraje v této knize velkou roli - což je samozřejmě očekávané, když jde o knihu s gay tématem. Ukazuje tak všem klukům-mužům, že každý prožívá svou chvilku zoufalství a netuší, jak s tím vším vyjít na světlo a být sám sebou. Kniha nikoho nesoudí, pouze poukazuje na to, že být z něčeho takového vyděšený je úplně běžné a zažívá to téměř každý. V románu se objevují různorodé reakce na homosexualitu, podle mého působí nepřehnaně a upřímně. 

Kniha je černobílá... Obvykle se mi do ruky nedostanou díla, kde by se tak okatě mluvilo o tom, že tahle dívka nebo tento kluk má černou barvu pleti. Moc se mi líbilo, že autorka to takhle specifikovala a ukázala tak, že všichni jsou vlastně stejní a na nějaké té barvě vůbec nezáleží - důležitý je charakter! A to ať v knihách nebo v realitě. ,o)

Romantika, která víc než potěší, je prostě... pro romantické dušičky. Možná je to trochu sladší, než jsem očekávala, ale upřímně? Byla jsem z toho na větvi a vážně se mi líbilo, jak autorka dokázala vystihnout a přitom z toho neudělá komické scény. 

Přátelství je pro šestnáctiletého kluka velmi důležité a tak není divu, že se kniha zaobírá i tímto tématem a poukazuje na to, jak křehké takové kamarádství dokáže být. A jakým způsobem se rychle zpřetrhají nebo naopak navážou nová lana, která k sobě teenagery pojí... 

Závěr knihy mě víc než potěšil. Velké finále bylo ještě před samotným koncem románu, pár kapitol dokreslovalo celkovou atmosféru knihy. Možná to někomu bude připadat jako uměle prodloužený konec, ale mně to tam naopak sedí, protože se ještě něco důležitého vyvíjí a na to jsem se právě těšila nejvíc a obávala se, že to Becky Albertalli vynechá. Neudělala tak a připravila mi krásný zážitek. :o) Román podle mého neobsahuje zbytečné texty, nevynechala bych nic, protože každá část svým způsobem dokresluje, jak Simona, tak atmosféru. 

Je přece jasné, že nikoho nemůžete přinutit, přesvědčit nebo zmanipulovat, aby měl někoho rád. Ze všech lidí bych to měl vědět právě já. 

Co by vám na románu mohlo vadit? Pokud nemáte chuť číst o lásce dvou kluků, tak rozhodně tuto knihu vynechte. Ne, že by vás autorka nepřekvapila heterosexuálním románkem, ale především jde právě o ten homosexuální vztah, na kterém se snaží ukázat, že lásku si zasloužíme všichni. 
Román žánru Young Adult některým čtenářům nedá úplně všechno, hlavně v případě, že už věkově nepatří mezi cílovou skupinu. Ale i přesto je tato odpočinkovka velmi nápaditá a hodnotná. Já osobně věřím, že pokud máte homosexuální literaturu rádi, rozhodně vás víc než osloví. 

Komu bych knihu doporučila? Všem, kdo chtějí trochu otevřít oči, ukázat, co asi tak prožívají dospívající chlapci, kteří se teprve chystají ke svému coming outu. Všem, kdož fandí první lásce a rádi si počtou něco romantického. :o) 


Knižní obálka: 
Ta je podle všeho podle originální předlohy a já s tím nemám problém. Je nápaditá, kreativní a líbí se mi. Rozhodně mě zaujala na první pohled, protože je výrazná. 




Anotace: 
Simonovi Spierovi je šestnáct a snaží se přijít na to, kdo je - a co hledá. Když se ale e-mail, určený chlapci s přezdívkou Blue, dostane do špatných rukou, věci se náhle zkomplikují. Protože láska k Blueovi, je pro Simona velká věc.

Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2017
Žánr: Literatura světová, Young Adult, Pro děti a mládež, Homosexuální literatura
Počet stran: 296
Vazba: brožovaná



Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.