Recenze: LEDOVÉ SRDCE (Tami Hoag)

Vzpomínky jsou pro ni nadějí i hrozbou...

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji společnosti Euromedia.

Knižní klub na FB.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Ledové srdce je další knihou ze série o vyšetřovatelské dvojici Kovac a Lisková. Ti se ale v tomhle díle objeví akorát na několika málo stranách, takže je možné titul číst jako samostatný román. Pro mě to bylo premiérové setkání s americkou spisovatelkou Tami Hoag; autorkou První oběti nebo Deváté dívky

Hlavní hrdinkou je houževnatá televizní reportérka Dana Nolanová, která v úvodu knihy po několika měsících trýznění unikne ze spárů sériového vraha přezdívaného Doc Holiday. Využije pachatelovy zaslepené sebejistoty, sebere poslední zbytky sil a v nestřeženém okamžiku ho napadne a usmrtí. Tím pro ni noční můra ale nekončí. Těžké poranění mozku ji sice milosrdně zbaví vzpomínek na dobu uvěznění i jejího únosce, ale nenávratně ji poškodí paměť a změní osobnost. Když se k tomu přidá posttraumatická stresová porucha (PTSD), úzkosti a děsivé sny, ukazuje se, že ani další život pro ni nebude lehký. Po několikaměsíční rehabilitaci se stěhuje k matce a otčímovi, aby se pod jejich dohledem mohla dále zotavovat. A tady se znovu setkává s případem své zmizelé kamarádky Casey, který se ani po téměř osmi letech nepodařilo vyřešit.  A to se Dana rozhodne změnit…

V příběhu vystupují tradiční typy postavy. Dana, která před útokem bývala krásnou a ambiciózní dívkou z dobré rodiny, o niž stál na střední škole nejspíš každý dospívající kluk. Tuhle dřívější Danu naštěstí poznáváme pouze zprostředkovaně. Ozvláštnění přináší nynější Dana, u které platí - co na srdci, to na jazyku - a na rozdíl od té předešlé o sobě dokáže pochybovat.

Tim alias americký zlatý chlapec, který měl našlápnuto na slibnou kariéru, ale z nějakého důvodu se mu sen rozplynul a on se vrátil do rodného města a dal se k policii. Před maturitou chodil (překvapivě) právě s Danou. Zastává roli zodpovědného policisty ochotného pomoci. Daně se pokouší dělat nepsaného ochránce.

John; problémový kluk z chudé rodiny, kterého nikdo nechce zaměstnat. I on se před nějakým časem vrátil do městečka, přestože se z něj snažil na prahu dospělosti zmizet ještě rychleji než Dana a Tim. Pracoval pro armádu, ale po úrazu hlavy byl odvelen do předčasného vojenského důchodu, což má dodnes armádě za zlé. Kdysi chodil s Daninou pohřešovanou kamarádkou a byl hlavním podezřelým. Trpí posttraumatickou stresovou poruchou stejně jako Dana. Ve skutečnosti je kromě PTSD spojuje ještě bolestná ztráta jednoho z rodičů...

Kromě těchto třech nejvýraznějších hrdinů se v knížce objevuji i vedlejší neméně důležité. Johnův otec (agresivní alkoholik), Danina úzkostlivá matka (po smrti manžela si vzala jeho nejlepšího kamaráda), podivínský policajt ve výslužbě (před lety vyšetřoval příběh Casey) a Danou ne zrovna milovaný otčím (senátor, jenž by pro výhru ve volbách byl schopný udělat kdeco).

Děj sledujeme z pohledu Dany nebo Johna a rozjezd je poměrně pomalý. Alespoň já měla problém se začíst. Na začátku mi vadily až patetické popisy pocitů a víc jak sto stran mi trvalo, než mě příběh chytil natolik, abych se do něj nemusela víceméně nutit. Dana tu naštěstí nevystupuje jako žádná superhrdinka, která se ze svého zranění zotavila za tak krátkou dobu natolik, aby byla schopná sama pátrat po tom, co se stalo na střední škole. Vše je přizpůsobeno jejímu zdravotnímu stavu, takže to pátrání spočívá spíše ve snaze rozpomenout se, co se v té době okolo Casey odehrávalo. Ani to pro ni není lehké vzhledem k tomu, že je schopná zapomenout i cestu do svého pokoje. Při tom postupném odhalování máte možnost nahlédnout na pravdu z více stran. Autorka prostřednictvím postav popisuje hrdiny i situace s ohledem na jejich povahy, rozpoložení a zkušenosti, a to se mi moc líbilo. Pravda z různých úhlů pohledu se stává vždy trochu jinou skutečností. Bavilo mě sledovat jednotlivé názory a pomocí nich si sestavovat výsledný obraz.

Co je slabinou románu? Pokud jste jenom trochu zběhlí v tomto žánru, odhalíte ty, co mají něco nekalého na svědomí, určitě dříve než se odhalí sami. Žádné překvapení natož šok proto nečekejte. Vzhledem k tomu, jaké postavy autorka zvolila, se to dost nabízí samo. Vzorec, který byl už tolikrát použitý. Popravdě si ale doteď nejsem jistá, jestli je pro mě profil hlavního viníka vůbec uvěřitelný... Nějaké akčnější scény se v závěru přece jen dočkáte, i když ta podle mě byla autorkou do jisté míry zmanipulovaná tak, aby byla napínavější, přitom úplně neodpovídala chování, které by se od postav dalo očekávat. Postrádala jsem také vysvětlení některých záležitostí, které ve světle událostí působily jako uměle nastrčené a nevěrohodné, ale je možné, že je autorka hodlá zapracovat do dalšího dílu. Konec jako takový pak nijak nevybočuje ze standardu podobných titulů. Na druhou stranu čas od času zafunguje Danin paranoia, která zesílí účinek některých scén a vyvolá trochu napětí.

I přesto se Tami Hoag podařilo hrdiny vykreslit tak, že si mě postupem času získaly a celkem nerada jsem se s nimi loučila, a to navzdory vyprávění v er-formě. Klidně bych v jejich společnosti ještě nějakých pár desítek stran zůstala. Upozornit ale musím na písmo. Stránka obsahuje hodně textu a písmena jsou dost malá. Když jsem je uviděla poprvé, nebyla jsem ze zvolené podoby zrovna nadšená, ale poměrně rychle jsem si zvykla a čtení mi nedělalo problém, ovšem čtenářům, kteří vidí špatně na blízko, to bude s velkou pravděpodobností vadit.

Ledové srdce ale není jen detektivním příběhem. Snaží se upozornit na skupinu lidí, kteří prodělali traumatické poranění mozku (TBI) a museli se naučit žít s následky. Na Daně je vidět, jak rapidně se může člověk změnit a jak je pro dotyčného i jeho rodinu těžké smířit se s tímhle nezvratitelným faktem. Postava Johna zároveň poukazuje na jednání s vojáky, kteří museli z armády kvůli tomuhle zranění odejít. Nasazují životy proto, aby se v případě takové nouze stali jen přítěží pro svou vlastní zemi... I kdybyste příběh nedočetli, určitě si přečtěte závěrečná slova autorky.

Knížku bych doporučila spíš čtenářům, kteří nemají tento žánr načtený. Navzdory zlověstně vyhlížející (a rozhodně povedené) obálce není příběh nervy drásající a určitě z něj nebudeme mít špatné spaní. Obálku navrhla Kateřina Stárková.

Danu Nolanovou, nadějnou televizní reportérku, unese nepolapitelný sériový vrah, známý pod přezdívkou Doc Holiday. Ač ji nelidsky týrá – mladá dívka se má stát jeho „mistrovským dílem“, jak slibuje –, Daně se podaří jako zázrakem přežít a svého trýznitele z posledních sil zabije…
I po deseti měsících léčení a rehabilitace je však Dana stále v žalostném stavu, zejména kvůli zranění mozku. Na podrobnosti onoho traumatického zážitku nemá žádné jasné vzpomínky, na svůj předchozí život se rozpomíná jen pozvolna a pronásledují ji ty nejtemnější noční můry. Když je propuštěna z nemocnice, vrací se z Minneapolisu do rodného městečka, aby našla klid na úplné zotavení v péči své úzkostlivé matky a otčíma. Stane se však přesný opak – to když místní média při příjezdu domů Daně připomenou starý případ Casey Grantové, její nejlepší kamarádky z dětství, která záhadně zmizela o prázdninách, kdy obě dokončily střední školu. A Dana se přímo posedle pouští do pátrání po tom, co se vlastně kdysi stalo…

Tami Hoag: Ledové srdce
Název originálu: Cold Cold Heart
Série: Kovac a Lisková