Recenze: PŘÍBĚH O TŘPYTIVÉ ROVINĚ (William Morris)

První hodnotné dílo z edice Základní kameny fantasy

"Jsem Hallblith z rodu Ravenů, vyčerpaný marnou touhou po své snoubence." 


Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Černý Drak

Černý Drak (Fb)

Chci zakoupit román Příběh o Třpytivé rovině


PŘÍBĚH O TŘPYTIVÉ ROVINĚ patří mezi edici Základní kameny fantasy, která má podle slov nakladatele v plánu věnovat se autorům, stojícím u vzniku dnešní klasické fantasy beletrie. Toto dílo je prvním v této edici, ale proč? 

Právě Příběh o Třpytivé rovině je jakýmsi přechodem mezi historickým románem, inspirovaným staroislandskými ságami a moderním fantasy příběhem, což ho předurčuje k tomu, abych ho zvolil jako první knihu v edici Základní kameny fantasy.

Mně tato edice přijde jako velmi zajímavý nápad, který může čtenářům rozšířit obzory, jelikož tato kniha opravdu dokáže zapůsobit, aniž byste očekávali. I já jsem byla trochu nejistá, ale nakonec, ačkoliv klasické fantasy nemám příliš v lásce a moc ho nečtu, mi román neskutečně sedl. 


Styl psaní je neskutečně autentický, ale přitom čtivý. Český překlad je opravdu vymazlený, protože dokázal uchovat to kouzlo a charakter příběhu, dokonce i poezie je v překladu přesně taková, jaká by podle mého měla být. Nečetla jsem originál, těžko soudit, jak moc se to změnilo, ale opravdu oceňuji, že si v nakladatelství Černý Drak dali práci s tím, že přeložená poezie se rýmuje a opravdu vypovídá k tématu velmi silně.

Autor er-formou zavádí své čtenáře do celkem neobvyklého příběhu, který je velmi rychlý. Hodně působí krátké kapitoly, které ještě podněcují k tomu, aby čtenář číst nepřestával. U každé kapitoly je název a propracovaná ilustrace, vypovídající o tom, co se bude v další kapitole odehrávat. I to velmi podporuje při čtení, protože se čtenář opravdu těší na pokračování příběhu.

Děj začíná netradičně. Za hrdinou přicházejí tři zvláštní muži, kteří hledají zemi Třpytivé roviny. A od toho se odvíjí pokračování, kdy se jeho milá nevrací domů, ale naopak je unesena. Hallblith je odhodlaný jít za ní až na konec světa a dostává se do míst, která ho děsí i fascinují zároveň. Netuší, komu může věřit a kdo se ho snaží jen využít...

Mé srdce zemřelo v okamžiku, kdy jsem si uvědomil, že toto je láska, kterou mi král slíbil, a že ona není moje milovaná. 

Hallblith z rodu Ravenů je odvážný, myslí si, že i vychytralý. Je odhodlaný zachránit svou přítelkyni, do které je zamilovaný. Ta jeho láska skrze řádky přímo vystupuje, ačkoliv nejde o romantické čtivo.

Lištička je postava, která mě zaujala. Lstivý, zvláštní a přesto charakterní osobnost. V příběhu se s ním setkáváme mnohokrát a pokaždé dokáže překvapit.

Díky atypickému příběhu i stylu psaní není snadné poznat hrdiny. Moc se toho o nich nedovídáme, spíše je poznáváme z činů a mluvy, než že by je autor nějak výrazně popisoval. Nemohu však říct, že by na mě působily vždy uvěřitelně (díky dobovým rozhovorům, na které nejsem zvyklá), celý román byl neuvěřitelný a podle mého to takhle prostě má být. Je to jeho osobité kouzlo.

"Vezmi mě, kam jen chceš, teď mi již stejně nic nepomůže. Jsem bezbranným zajatcem v zemi lží, budu žít v podlé zradě a zahynu žalem."

Na těch sto padesáti šesti stranách není snadné rozvinout příběh, který je lákavý, působí obsáhle a promyšleně, ale William Morris to zvládl. Ovládá způsob, jakým čtenáře dokáže zaujmout, předvést své triky a ještě mít dojem, že kniha byla o polovinu delší a přesto se skvěle četla.

Popisy jsou přirozené, rozvité a nepůsobí strojeně, což jsem ocenila, jelikož velmi efektivně dokreslují atmosféru a vtahují do děje.
Osobně mě překvapilo, jak rychle jsem si na styl psaní zvykla a že po chvíli jsem se do toho natolik vložila, že jsem knihu přečetla bez přestávek a ještě jsem se divila, že je to tak rychlé, když jsem přitom měla pocit plnohodnotného dobrodružství.

Dílo obsahuje pohádkové prvky, proto působí nadneseněji a tak snadno děj ubíhá. K tomu ještě staré dobré hodnoty, poukázání na pravdu a lež a další. Zkrátka, vnímavý čtenář najde spousty poučení a zajímavých informací.

Závěr knihy pro mě byl očekávaný a uplynulé dobrodružství bylo završeno. Chtěla bych prozradit více, ale myslím, že by to v tomto případě nebylo vhodné. Jen nepočítejte se sáhodlouhým finále, autor je spíše stručný a věcný.

"Máš šlechetné srdce, synku! Teď když jsi můj přítel, prozradím ti, že mám tušení, kde se nachází tvá milovaná." 

Jelikož první vydání bylo vydáno v roce 1891, tak nejde o román, na který jsme obvykle zvyklí. Rozhodně vám rozšíří obzory, jak technikou, stylem, tak i kreativním zpracováním a samotným příběhem. Ačkoliv to Příběh o Třpytivé rovině není kniha, kterou bych si sama od sebe zakoupila, tak jsem velmi ráda, že jsem měla možnost ji číst. Bylo to prostě velmi neotřelé a bavilo mě to, ačkoliv jsem to neočekávala. Svým způsobem to ve mně hodně zanechalo.

Knihu bych doporučila, jak těm, kteří s fantasy žánrem začínají, tak i těm, kteří již mají spousty knih načteno. Podobně neobvyklé dílo, které je nám již tak vzdálené a přece blízké, asi už jen tak nenajdete.


 


Knižní obálka: 
Velmi autentické vzhledem ke knize i edici, do které spadá. Neotřelé a přesto působí usedlým dojmem, který bych očekávala. 



Anotace: 
Mladý rytíř Hallblith z rodu Ravenů vyráží na zdánlivě beznadějnou pouť za záchranou své milované snoubenky Hostage, jež byla unesena neznámo kým a neznámo kam. Nepříznivé cesty osudu ho zavedou až na mýtický ostrov, na němž leží země Třpytivé roviny, kterou též zvou zemí Nehynoucích. Na tomto místě hrdina nachází mnoho podivného a to, že zde lidé neumírají, je jen jedna ze záhad Třpytivé roviny. Porazí láska v Hallblithově srdci všechny nástrahy a svody? Nalezne svou drahou Hostage? A podaří se mu najít cestu zpět domů?
Vůbec poprvé si můžete v češtině vychutnat jeden z prvních fantasy románů. Příběh o Třpytivé rovině je často řazen mezi nejvýznamnější díla celého žánru a neměl by chybět v knihovně žádného fantasy nadšence.
William Morris položil základní kámen vysoké fantasy právě tímto příběhem. Zásadně tak ovlivnil tvorbu dalších autorů. K jeho dílu se často odkazoval zejména J. R. R. Tolkien, a román tedy lze doporučit všem milovníkům Pána prstenů. 

Nakladatelství: Černý Drak
Rok vydání: 2016
Žánr: Romány, Sci-fi a fantasy
Počet stran: 156
Vazba: brožovaná



Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.