Recenze: HRA S OHNĚM (Tess Gerritsen)

Skladba, jejíž noty našeptával snad sám ďábel...

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji společnosti Euromedia.

Knižní klub na FB.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Už nějakou dobu se mi nestalo, abych po otevření knížky byla tak zaskočená tím, co mi nabízí. Podle anotace jsem totiž čekala odlehčený přesto napínavý thriller, ale Hra s ohněm toho má v sobě mnohem víc, alespoň co se jedné její části týče.

Ústředním tématem je záhadná skladba z římského starožitnictví, kterou při své cestě do Itálie objeví hlavní hrdinka houslistka Julie. Jelikož staré skladby sbírá a tato neznámá ji naprosto učaruje, neváhá vydat nemalé peníze na její koupi. Po návratu do států a prvním pokusu zahrát si tento složitý valčík s názvem Incendio (pozn.: italsky oheň), se v jejím životě začnou dít děsivé a jen těžko vysvětlitelné věci...

Kniha začíná velmi zajímavě, autorka nečeká a vrhá čtenáře do víru událostí, které byly natolik neobvyklé, že jsem byla opravdu zvědavá, kam se děj bude posunovat dál a jak z toho autorka vybruslí, aby celý její záměr nepůsobil přehnaně. Jenže jaké bylo moje překvapení, když Juliian část psaná ich-formou skončila a přede mnou se otevřely stránky v er-formě o italském židovském chlapci jménem Lorenzo. A tak se kniha rozdělila na dvě prolínající se linky z přítomnosti a minulosti.

V první chvíli jsem byla překvapena nemile. Lorenzova část se totiž odehrávala v době před a hlavně v průběhu druhé světové války, což není období, které bych v knihách vyhledávala. Postupně si mě však příběh tohoto talentovaného houslisty, který osvětluje vznik zmiňované valčíku, získal a pokud jsem po krátkém odložení knížky myslela na některé její části, paradoxně to byly právě ty ze života Lorenza, které pohledy hlavní hrdinky Julie krok po kroku zcela odsouvaly do pozadí. Skoro to vypadalo, jako by každou z těchto částí psal někdo jiný.

Lorenzův příběh byl silný. O to víc, že navzdory smyšleným postavám, se autorka inspirovala skutečnými událostmi a skutečnými osudy lidí v Itálii za druhé světové války. A nepotřebovala k tomu desítky stran. Na omezeném prostoru dvou seti stran dělícího se současně s hlavní hrdinkou Julií, dokázala vykreslit natolik věrohodný příběh, až z toho mrazí. Oproti němu byla přítomná linka jen pouhým stínem.

Za mě osobně byl Juliin příběh průměrný, bez potřebné dávky napětí a v jistých ohledech ne úplně dovysvětlený, zatímco Lorenzův ve mně zanechal nesmazatelnou stopu. Být kniha pouze o něm, jeho rodině a nejbližších, byla by to podle mého sice skvělá, ale hodně emočně náročná četba. Popravdě jsem se od jistých stran bála, co se dále dočtu. V tomto směru to pohled Julie odlehčoval, přestože i ona bojovat se závažnými problémy, a dával tomu detektivní rozměr, který jsem od knihy původně čekala, i když v mnohem větší síle. Díky ní je ovšem v tomto díle kromě velké bolesti, ztrát a nenaplněných tužeb, jistá naděje, zadostiučinění, spravedlnost a knížka se tak stává stravitelnější.

I tak si ale raději připravte k ruce kapesníky. Hra s ohněm nehraje záměrně na city, ale i tak bude působit na vaše slzné kanálky. A pokud si přečtete autorčin doslov a umocníte prožitek jmenovanou skladbou, která není pouhým výmyslem, ale byla pro tuto knihu složena samotnou autorkou, chvíle, kdy a proč byla v knize hrána, vás dostane. Mě alespoň dostala. Už navždy ji budu mít spojenou s něčím naprosto nepředstavitelným a nepochopitelným...

Obálku navrhla Soňa Šedivá a i když je příjemně minimalistická, bohužel mě příliš neoslovila.

V potemnělém římském obchůdku se starožitnostmi objeví houslistka Julia Ansdellová náhodně notový zápis neobyčejné, neznámé skladby – valčíku Incendio – a jeho zvláštní melodie, plná vášně, bolesti i mrazivé krásy, jí okamžitě učaruje. Julia se rozhodne Incendio nastudovat a seznámit s ním veřejnost. Vrátí se domů do Bostonu, ale od okamžiku, kdy se její smyčec dotkne strun a vzduch se rozezní ohnivými, hypnotizujícími tóny, začne se dít cosi podivného – a Juliin svět se octne v ohrožení. Ve snaze ochránit svou rodinu se Julia rozhodne vypátrat autora skladby a důvod, proč vznikla. Ve starobylých Benátkách objeví desítky let staré tajemství. Kdosi je však odhodlán zabránit odhalení pravdy, ať to stojí cokoli.

Výjimečný samostatný thriller autorky případů Jane Rizzoliové a Maury Islesové, mimořádný tím, že houslovou skladbu, která tvoří jeho hlavní zápletku, složila sama Tess Gerritsenová…

Tess Gerritsen: Hra s ohněm
Název originálu: Playing with Fire