Recenze: PADESÁT MINUT - Pět příběhů z terapeutické praxe (Robert M. Lindner)

Nemyslete si, že vás se to nemůže týkat

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Portál.

Nakladatelství Portál na FB.

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Prostřednictvím pěti příběhů má čtenář možnost nahlédnout pod pokličku psychoanalytické psychoterapie odehrávající se za dveřmi ordinace samotného autora R. M. Lindnera. Setkáváme se tak s brutálním vrahem s tváří neviňátka, impotentním zapřísáhlým komunistou, s průkopnicí bulimie s neovladatelnými záchvaty přejídání se až do úplného bezvědomí, fašistickým psychopatem a zdvořilým vědcem, který nejradši tráví čas na jiných planetách...

I když je každý z pacientů zcela jiný, čtenář během postupného poznávání jejich minulosti zjišťuje nepřekvapivou věc, a to fakt, jak moc nás všechny formuje naše dětství, vztahy s rodiči a jak "málo" stačí k tomu, aby byl ovlivněn náš psychický vývoj. Negativní zážitky a zkušenosti si pak s sebou následně neseme až do dospělosti a mohou nás ovlivnit ve věcech, které bychom s nimi nikdy neměli tendenci spojovat. Vše je tak vzájemně provázáno a ovlivněno, že je neskutečně pozoruhodné sledovat odkrývání pravé osobnosti jednotlivých pacientů, zaznamenávat jejich postupy a změny v chování prostřednictvím dialogů, které s lékařem vedou a být svědky bizarních zážitků, které s některými z nich zažívá.

Všechny popisované případy se odehrávají v první polovině dvacátého století, což ovšem knize v ničem neubírá na zajímavosti a autentičnosti. Pro laika je kniha netradičním výletem do zákoutí lidské duše, pro studenty psychologie jistě přínosným pohledem do způsobů léčby v této době a seznámení právě s autorovými technikami, které nejsou vždy ortodoxní, pro odborníky je pak možným zamyšlením nad Lindnerovým a dnešním přístupem k psychoanalýze, psychoterapii a pacientům obecně, což v úvodu knihy potvrzuje i americký filozof a psychoanalytik Jonathan Lear.

Kniha je psána ich-formou a právě díky tomuto pohledu a řekla bych otevřenému až přátelskému stylu, je velmi čtivá a vyvolává ve vás pocit, že sedíte s Lindnerem u jednoho stolu, zatímco on k vám promlouvá a vypráví zážitky ze své terapeutické praxe, které vás do sebe jednoduše vtáhnou. Ke svým pacientům přistupuje se zanícením a často se na cestě k jejich uzdravení uchyluje k metodám, které by jeho kolegové považovali za neprofesionální.

Lindner ale zastává názor, že jednat pouze dle předepsaných postupů nestačí. Často se tak spoléhá na svou intuici a pouští se na tenký led, který ho v jednom ze zmiňovaných případů málem stojí život. Ani tak ale nepolevuje. Léčí podle svého přesvědčení a díky tomuto postoji působí natolik lidsky, že si ho nejde neoblíbit. Dokáže si stát za svým, přitom ale nementoruje, umí se podělit i o svoje profesní selhání a přehmaty, které se nijak nesnaží omluvit, ale naopak si z nich bere ponaučení a využívá je jako cenné zkušenosti ve své profesi.

Jak už to tak bývá, některé jeho případy končí smutně, jiné naopak nadějně a u posledního je průběh natolik neskutečný, až je komický a já osobně jsem u něj celkem nasmála (a to i navzdory skutečnosti, že ve své podstatě je také děsivý). Bavila jsem se u něj o to více, že do něho byl zatažený sám autor mnohem hlouběji, než očekával a na vlastní kůži poznal, že hranice mezi zdravým a duševně nemocným je opravdu velmi tenká.

Na mě osobně knížka velmi zapůsobila nejen jednotlivými případy, ale právě Lindnerovým spisovatelským umem, který dokáže čtenáře zaujmout. Nemusíte se obávat zahlcení odbornými termíny a detailním popisováním jednotlivých léčebných kroků. S nadsázkou by se jednotlivé případy daly brát jako povídky, z nichž autor vytvořil sbírku. Kniha vůbec nepůsobí jako odborná literatura, přesto vám toho dokáže dost předat. Nenechte se ovšem zmást, ačkoliv se vzhledem k počtu stran může zdát, že jednotlivé terapie mají jasný vzorec, ke kterému se dá jednoduše přistoupit, není tomu tak. Než bylo dosaženo uvedených výsledků (v některých případech díky lékařovu vybočení z konvencí), trvalo to v řádu měsíců i roků...

Pokud se zajímáte o psychologii, rozhodně si Padesát minut přečtěte. Určitě ve vás vyvolá otázky a další podněty k přemýšlení. A v případě, že se nechcete ochudit o nečekané rozuzlení případu pacientky, u které bych jako u jediné přivítala o něco podrobnější vhled do její minulosti a osobnosti, rozhodně nečtěte úvod Jonathana Leara. Vzhledem ke spoileru, který se v něm objevuje, bych tento text dala spíš jako doslov a v úvodu ponechala pouze předmluvu autora. Jinak ale knížku můžu jenom doporučit. Mít možnost, hned bych si přečetla další autorovu tvorbu. Je škoda, že u nás vyšla pouze tato.

Autor knižní předlohy k filmu Rebel bez příčiny a zkušený psychoterapeut a psychoanalytik Robert Lindner napsal pět napínavých příběhů z vlastní terapeutické praxe. Poutavě v nich líčí proces terapie, která staví na psychoanalýze, ale která si v mezních situacích žádá nekonvenční, tvůrčí přístup. Význam intuice v práci zkušeného terapeuta se ukazuje jako stěžejní při pronikání do klientovy psychiky, jeho minulosti i při hledání cesty k řešení současných potíží.
Ve všech příbězích vystupuje terapeut především jako ten, kdo hledá cestu ke klientovi, vždy se snaží porozumět a najít tu nejlepší alternativu pomoci. Je upřímný i ve svých tápáních a selháních a to ho, a psychoterapii jako takovou, zpřístupňuje a zlidšťuje. V jednotlivých příbězích se střídá líčení terapie, odborné poznámky k ní, ale i živé líčení událostí z minulosti klientů.
Robert Mitchell Lindner byl americký spisovatel, psycholog a psychoterapeut. Působil především jako vězeňský psycholog.

Robert M. Linder: Padesát minut - Pět příběhů z terapeutické praxe
Název originálu: The Fifty Minute Hour