Recenze: NALEHKO (Clara Bensen)

Když méně je více

Nejšílenější rande z internetové seznamky, dva lidé, tři týdny, osm zemí a žádná zavazadla...
Ona je Clara, životní krizí pošramocená mladá dáma, on je Jeff, profesor, který si libuje v podivných oděvech a v rámci experimentu se mimo jiné pokoušel bydlet v kontejneru. Poznali se na internetové seznamce. A začali opravdu neobvykle. Koupili si letenku, pro začátek do Istanbulu. Intimním tónem, který vás okamžitě pohltí, Clara líčí jejich dobrodružnou cestu. Vydali se na ni bez zavazadel, jenom s tím, co měli v kapsách a na sobě. Přesto to není cestopis.
Je to téměř „kerouackovské" vyprávění o putování nejen po cestách, ale i do vlastního nitra. O volnosti a vztazích. O kráse cestování ve stylu největších hipsterů. Žádné plány, žádné hotely. Řecko, Chorvatsko, Maďarsko, Skotsko, Anglie... Domů si vezou něco víc než suvenýry. Naději. A možná dokonce i lásku...
Ale počkejte... vy myslíte, že to je prostě jen další vymyšlený romantický příběh? Ale kdepak. A bude o nich dokonce i film.
Seznamte se s Clarou a Jeffem.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora.

Nakladatelství Metafora na FB

Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Od této knihy jsem očekávala ideální letní četbu, která bude obsahovat dávku romantiky a vůni dálek. Lákala mě o to více, že je příběh založen na skutečných událostech a není jen pouhou fabulací. Převyprávění skutečnosti sebou nese jistá literární rizika, ale na druhou stranu se takový příběh právě díky reálnému základu může stát jedním z vašich oblíbených. Kniha sice opravdu obsahuje to, co je uvedeno v anotaci, ale ve své podstatě pro mě vyznívá trochu jinak než jako dílo, u kterého se odreagujete.

Kniha je vyprávěním introvertky vychovávané přísnými evangelickými rodiči, jež se zhroutila pod tíhou existenciální krize a dva roky hledala cestu ven z úzkostných stavů. V textu tak najdete minimum přímé řeči a dialogů. Vše je postaveno na Clariných myšlenkách, pocitech a vzpomínkách prostřednictvím kterých můžou čtenáři nahlédnout do její minulosti, do období psychických problémů a následného seznámení s Jeffem; jejím pravým opakem.

Minulost i přítomnost je doprovázena Clariným hloubáním, které je ovšem všudypřítomné a sklouzává až k filozofování. Je pravdou, že některé věty jsou jako dělané pro to stát se hodnotným citátem, ale najdou se tu i takové, které působí jako by autorka psala odborný článek a ne beletrii. Tato kniha se podle mého nedá číst ve spěchu, nebo stylem rychločtení. Je potřeba si na Clařiny myšlenky udělat čas, číst pomalu, poznávat, zamýšlet se nad tím, co nám Clara sděluje a obohatit tak sami sebe o další zajímavý pohled na život.

Nezávazného Jeffa pak poznáváte pouze prostřednictvím Clariných zkušeností a na rozdíl od ní není zřejmé, do jaké míry jeho osoba prochází vývojem. I na konci příběhu zůstává z velké části zahalen do nevyzpytatelnosti jemu vlastní. Bohužel z textu jsem hlavně v první polovině necítila Jeffovu lehkost bytí, ale naopak Clarinu tíhu, kterou sebou vláčela a přenášela i na mě. Díky tomuto faktu a Clariným neustálým filozofickým otázkám, se mi některé části nečetly úplně lehce. Paradoxně šlo o ty z přítomnosti, které se měly týkat jejich dobrodružného cestování...

Přestože nemám ráda sáhodlouhé popisy čehokoliv, Clarino seznamování s jednotlivými zeměmi, které navštívili, pro mě bylo natolik úsporné nebo metaforické, že mě nedokázalo vtáhnout do děje a navodit tu správnou atmosféru, natož snad vyvolat u mě chuť vydat se napříč Evropou. V takových chvílích mi chyběl nějaký výběr z fotografií, které by mi pomohly k lepšímu vžití do děje i samotných hrdinů. Na druhou stranu ty, kteří si touží rozšířit obzory a mají v knihách rádi nové informace, Clara seznámí s různými památkami, umělci a dalšími historickými osobnostmi i s jejich osudy či legendami, které se s některými navštívenými místy pojí.

Co naopak podle mě autorka uměla popsat poutavě a zajímavě byly obyčejné pocity a stav člověka v běžných situacích. Prostřednictvím trefných přirovnání, bohaté slovní zásoby dokázala přesně vystihnout emocionální rozpoložení. A čtení těchto částí mě opravdu bavilo. Ale nejen v těchto situacích je Clarin styl psaní květnatý. Holé a ploše působící věty rozhodně v této knize nenaleznete.

Nalehko je opravdu minimalistický příběh v tom, co slibuje. Z mého pohledu právě proto bohužel více než jako příběh o lásce a putování vyznívá spíše jako deníkové zápisky z terapeutického procesu, kterým autorka prochází, což rozhodně nemusí být pro čtenáře zklamáním, ale pro mě bohužel bylo. Místo čtení o zážitcích z Clariny a Jeffovy vzrušující cesty jsem často měla pocit, že jsem uvězněna v její hlavě, v nekonečném proudu filozofických úvah a není úniku. Osobně mi sedla více druhá polovina knihy, ve které se alespoň trochu dostal do popředí Clarin a Jeffův vztah.

Nicméně na tomto románu je vidět jedna podstatná věc a to fakt, že k vytvoření vztahu není zapotřebí jeho definování ani desítky prázdných slov a frází. Nalehko není jenom o nulových zavazadlech, ale také nulových očekáváních, která vedou k něčemu víc. Ať už k větší svobodě a plnému vnímání okolního světa, tak k člověku, který je snad tou správnou polovinou.

Co se týče obálky, tak ta mě upoutala na první pohled. A byla to vlastně ona, která mě na knížku nalákala. Přebal i samotné desky knihy jsou ve veselých barvách, které ve mně evokují léto a volnost. Oproti původní verzi je podle mě ta česká více dotažená do detailu a o to více povedená.

Clara Bensen: Nalehko
Název originálu: No Baggage: A Minimalist Tale of Love and Wandering
Nakladatelství: Metafora