Recenze: RADEK - Mistr v komplikování vlastního života (Katka Heřmanová)

Jednohubka, která vás zahřeje... u srdce ;)

Jmenuju se Radek. Žiju životem, co by se snad dal označit za naprosto normální a spokojený, jen kdyby nebylo pár malých detailků. Jako třeba toho, že jsem gay. Že moje rodina to ví. Že je s tím povětšinou smířená, což není vždycky tak výhodné, jak by si každý mohl myslet. Že moje vztahy, když už se mi je podaří navázat, jsou většinou založené pouze na postelových hrátkách. Že můj nejlepší přítel není gay, ale je zatraceně hezký. Že moje babička je zapřísáhlá křesťanka. A že jsem tak nějak obecně... Mistr v komplikování vlastního života.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji autorce Katce Heřmanové.

Radek je krátkou novelou začínající české autorky, ve které hlavní hrdina čtenáře prostřednictvím vyprávění provází událostmi svého života poté, co jeho nejbližší zjistili, že je homosexuál, a jeho rodina se tak musí smířit s tím, že v zachování rodu s ním už rozhodně nemůžou počítat.

Nečekejte ovšem žádného hlavního hrdinu, který se stydí za to, jaký je. Naopak. Radek si svou sexualitu (někdo by řekl promiskuitu :D) náležitě užívá. Tedy, pokud mu to okolí "omylem" nepřekazí. A že mu to kazí k jeho zoufalství celkem pravidelně. Já si ho jako hlavního hrdinu hodně oblíbila.

Téma odlišné sexuální orientace je v příběhu pojatou humornou odlehčenou formou stejně jako reakce jednotlivých příslušníků rodiny, ať už jsou kladné nebo záporné. Radkova rodina je sympaticky svá, přesto v mnoha ohledech jako jakákoliv jiná rodina - s přehnaně starostlivou maminkou, flegmatickým tatínkem, sestrou, která se příliš nechce vázat, a s hromadou dalších příbuzných, kteří mají předpotopní názory a často to mezi nimi skřípe, ale přesto se jako správná rodina zúčastňují všech rodinných sešlostí.

Nejvýraznější z těchto postav je určitě Radkova maminka, která ho provází celým dějem, a přestože jedná v dobré víře, je to právě ona, kdo stojí za spousty trapných chvil, kterými Radkovi znesnadňuje život. Kdo by se na ni ale mohl zlobit? Pokud by vás to přece jen napadlo, naservíruje před vás domácí buchtu nebo dort a vše je odpuštěno. Ano, je všetečná, příliš nerespektuje soukromí a někdy se zajímá až moc, ale je napsána tak legračně, že vám na nervy nemůže lézt. Spíš se jejím chováním bavíte.

Ostatně to mě na knížce hodně bavilo. Trefný a zábavný styl Radkova vyprávění, který ovšem nepůsobí nijak přehnaně. Je čtivý, nijak složitý, ale zároveň nepůsobí ploše. Stále něco sděluje, nemá hluchá místa, a stránky díky tomu ubíhají velmi rychle. Některé věty sice působí krkolomně, ale v celkovém kontextu, ve kterém je Radek naspaný, to nepůsobí nijak zvlášť rušivě. Samotný děj je jednoduchý a dá se celkem odhadnout, kam bude směřovat, ale to mi vlastně vůbec nevadilo, protože jsem se přistihla, že přesně v takové vyvrcholení doufám.

Radek mě jednoduše mile překvapil. Na prvotinu to bylo velmi dobré a myslím si, že Katka Heřmanová je nadějnou autorkou. Připravte se, že těch necelých sto stran přečtete díky malému formátu opravu bleskově. Samozřejmě nemůžete očekávat kdoví jaké vykreslení postav. Na to není vzhledem k rozsahu příběhu prostor. Většina vystupuje pouze okrajově. I tak ale za přečtení příběh stojí. Já už teď vím, že si tuhle povedeně sepsanou oddechovku, u které jsem se dobře bavila, za čas znovu ráda vrátím.

Obálku mám v paměti od té doby, kdy jsem před lety na knížku narazila poprvé. Podle mě vystihuje přesně rčení, že méně je často více. Jednoduchá s barevným detailem. Výstižná a zapamatovatelná. Jen jsem si díky výrazu a vzhledu postavy myslela, že Radek bude mnohem mladší a zádumčivý. Nakonec se opak ukázal pravdou. :) Autorkou obálky je Alžběta Růžičková.

Katka Heřmanová: Radek - Mistr v komplikování vlastního života
Nakladatelství: Nová Forma
Rok vydání: 2013