Recenze: KDYŽ PADNE NOC (Jenny Milchman)

Minulost vás vždycky dožene ve chvíli, kdy to čekáte nejméně...

JEDNA RODINA. DVA MUŽI ZBROCENÍ KRVÍ. A NOC, KTERÁ VŠECHNO ZMĚNÍ...

Sandy Tremontovou by nenapadlo, že právě dnes se její život otřese v základech. S nadcházejícím soumrakem sice v domě panuje neklidná nálada, není to ale nic, s čím by si Sandy neuměla poradit.
V tu samou chvíli se ubývajícím světlem ženou dva zoufalí muži v oblečení potřísněném krví. Téměř dvě desítky let spolu sdíleli vězeňskou celu a za tu dobu se z nich stal smrtelně výkonný tým.
Když rozrazí dveře domu Tremontových, přinášejí s sebou odkaz dlouholeté hrůzy. Sandy teď musí bojovat za záchranu rodiny, kterou miluje, přestože ji děsivé tajemství hrozí stáhnout do temnoty.

Za poskytnutí recenzního e-výtisku děkuji nakladatelství Mystery Press.

Anotace přesně vystihuje děj celého příběhu, který ve své podstatě není nijak složitý, za to vás rozhodně nenechá chladnými, ať už emoce, které ve vás vyvolá, budou jakékoliv. Na rozdíl od jiných thrillerů, kde většinou viníky zločinu odkrýváte postupně, se tady ocitáte přímo v ohnisku dění, což je určitě příjemným oživením tohoto žánru, a nezbývá vám nic jiného než bezmocně přihlížet.

A tak hrozí, že se dostanete do situace, kdy budete oscilovat mezi strachem z otočení každé další strany a touhou zjistit, co se stane dál. Možná se budete bát, možná se budete rozčilovat nad některými reakcemi, které v zoufalém boji o přežití hlavním hrdinům spíše přitěžují. Ale i díky nim se začne rozplétat příběh z dávné minulosti, který postavy v knize propojuje víc, než by se mohlo na první pohled zdát. V tomto případě se totiž nic neděje jen tak náhodou.

Autor: TOMÁŠ DAVID
Celá kniha je psána v minulém čase er-formou. Střídají se v ní pohledy různých postav a prolínají se kapitoly z přítomnosti s těmi, které popisují události ze 70. a 80. let minulého století. Čtenáři postupně zjišťují, že ne každý uprchlý vězeň je automaticky tou nejzápornější postavou a že žádné zlo nevzniká samo o sobě. Musí být krmeno a podporováno, aby se mohlo projevit v plné síle.

Autorka prostřednictvím prolínání přítomnosti s minulostí vykalkulovaně dávkuje napětí. Do minulosti přechází často v okamžicích, kdy je atmosféra v přítomnosti vyhrocená a naopak, což v některých případech může působit až rušivě. Odhalit tajemství není podle mého nijak těžké. Pohledy do minulosti jsou dostatečnou nápovědou. Hodně věcí máte možnost si domyslet a o pár stran dále si je pouze potvrdíte. I přesto jsem se jednoho překvapení dočkala. Překvapení, které se v prvním okamžiku zdálo být nepodstatné a nakonec dost zásadně ovlivnilo děj...

Co ovšem autorka nedomyslela (pokud to nebyla chyba překladu), je mluva trestanců. Zvláště pak jednoho, jehož IQ je značně nižší, ale ne vždy se to v jeho vyjadřování odráží. Nejenom že po více jak dvaceti letech za mřížemi ani jeden z nich nenačichnul žádným vězeňským slangem, ale oba mluví neskutečně spisovně. Samotný autorčin styl psaní je příjemný. Dobře se čte, obsahuje různé metafory a k navození atmosféry sklouzává v jistých chvílích až k poetickým popisům.

Suma sumárum Když padne noc je napínavá kniha, která z údajně nesourodých částí sestavuje obraz nejednoho nešťastného rozhodnutí s fatálními následky. Na své si přijdou fanoušci tzv. home invasion thrillerů, které nejsou tak časté, a zároveň i příznivci psychologických prvků, kteří hledají důvody takových ataků a nespokojí se jen s pouhou nahodilostí. Přesto ta jedna jediná noc, během níž se životy všech postav neodvratitelně změní, může někomu připadat stejně nekonečná jako v některých částech přišla mně. Konec není překvapivý. Je přesně takový, aby byla zachována rovnováha mezi spravedlností a nespravedlností související nejen s přítomností, ale i s roky minulými.

Co se týče provedení obálky, které má na svědomí Jan Matoška, je podle mého názoru mnohem povedenější než obálka originálu. Je zlověstnější, vystihuje přesně atmosféru celé knihy a nepůsobí lacině jako ta americká.

Jenny Milchman: Když padne noc
Název originálu: As Night Falls
Nakladatelství: Mystery Press