Poznejte trýzeň čarodějnic! (A sílu ohně.)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/Champion_des_dames_Vaudoises.JPG/443px-Champion_des_dames_Vaudoises.JPG
Zdroj
Zas po roce tu máme svátek všech žen, jak s nadšením říkají muži. Tedy pálení čarodějnic, které mnozí prožijí tím, že se budou flákat kolem ohně, veselit se, brázdit oblaka na koštěti jako Wish a zkrátka užívat si toho dne. Ale co když bude ošklivě a povětrnostní podmínky pro létání nebudou dobré?

Tak pak je na čase zasednout u krbu s knihou a dobrým čajem. Hodit si nohy nahoru a nechat svou hlavu spadnout do jednoho z těch světů, kde žily čarodějnice (opravdické nebo jen křivě nařčené). Tam hořely ohně jasnými plameny a grilovaly, co bylo přikováno u kůlů.

Pohrozila jsem Wish, že jestli mi neudělá seznam knih, tak ji prásknu. Poprosila jsem Wish, aby mi sehnala pár knih s tímto tématem a přestože je moje pravá ruka pomalejší víc, jak ten nejlenivější šnek, tak práci odvádí dobře. Sepsala mi tolik titulů, že bych s nimi mohla založit obrovskou vatru a nějakou tu čarodějnici z mého okolí přece jen trochu sežehnout. Ale jelikož jsem milovnice knih, tak bych to nikdy neudělala. ,o))
A tak s radostí mohu předložit první článek, ve kterém najdete knihy o čarodějnicích (drsné i jemnější). Možná vás něco zaujme jako nás. Já si s Wish udělala na konci článku skóre, kolik knih skončilo zapsaných v našich seznamech budoucí četby. Pochlubte se nám, co jste si vybrali vy. :o)


Kladivo na čarodějnice - Václav Kaplický



Nakladatelství: Československý spisovatel


Anotace: 
Smutný příběh začíná roku 1680. Vernířovická žebračka Maryna Schuchová je obviněna farářem Schmidtem z čarodějnictví poté, co byla odhalena, že si v kostele schovala posvěcenou hostii do šátku. Slíbila ji Dorotě Groerové pro její krávu, která nedojila. To jí poradila podle staré pověry "stará Davidka". Všechny tři ženy byly nakonec převezeny na zámek Velké Losiny, kde byly uvězněny a souzeny inkvizitorem Bobligem z Edelstadtu. Ženy samozřejmě nebyly žádné čarodějnice, ale po výsleších, ve kterých je Boblig nařkl z toho, že létaly na Petrovy kameny (hora v okolí), "obcovaly tam s galány" a mnoha dalších věcí, a také po tortuře (mučení), se ke všemu doznaly a byly upáleny. Tohle byl teprve začátek. Postupně začal Boblig se svým hrbatým pomocníkem Ignácem obviňovat další a další občany Velkých Losin a později i Šumperka. Zálusk měl hlavně na bohaté, protože získal vždy část jejich majetku. Procesy probíhaly vždy velice pomalu, aby z toho měl co nejvíc peněz. Po mučení se přiznal i ten nejsilnější a nejodvážnější člověk k čemukoli. Boblig chtěl také odsoudit děkana Lautnera, který už od počátku odhalil jeho zájmy a ostře proti němu vystupoval. Nejdřív Boblig obvinil a následně i odsoudil k smrti mladou kuchařku Lautnera i jeho nejlepší přátele. Všichni pod tlakem mučení potvrdili Bobligova obvinění proti Lautnerovi. A tak nakonec, i přes návštěvu děkana u biskupa olomouckěho, kde mu řekl o všem co Boblig provádí, byl i Lautner zatčen. Dlouho vzdoroval, ale po těžkém mučení na skřipci se i on přiznal k hrůzným činům, které nikdy neudělal, a byl upálen. Až po 8 letech končí Bobligovy inkviziční procesy a na hranici umírá poslední nevinný člověk. Mezitím zabil asi 100 dalších lidí.

Názor Chensie: 
Já nejsem vhodný člověk, který by měl trousit názory na knihy týkajíc se tohoto tématu. Upřímně, nejspíš jsem ani jednu knihu o čarodějnicích nečetla. (Nepočítám-li sérii Harryho Pottera, která snad uchvátila každého.) Jelikož očekávám podle toho, jak zní anotace, že půjde o těžké téma a autor se se čtenáři rozhodně mazlit nebude, tak si nejsem jistá, jestli by mi to nedalo nějakou pořádnou depresivní facku... Knihy, které ve mně vyvolají deprese moc nemusím, špatně se s tím pak srovnávám, takže asi ne. Do téhle knihy bych asi nešla, i když ten název je profláknutý snad všude. :o))

Wish:
Kdysi jsem viděla film. Chtěla jsem ho vidět, protože jsem si v té době naivně myslela, že tam nějaké rituály a smilstvo opravdu bude. :D Nakonec to byl "jen" příběh plný nespravedlnosti a nesnesitelného utrpení nevinných. A na takovou knížku v nejbližší době určitě náladu nemám. Tím spíš, když vím, jak dopadne. Slabým žaludkům bude podle mého stačit proces s hrabětem de Peyrac v Angelice, když ho obvinili z čarodějnictví. (Vzkaz Chensie: série s HP mě zatím neuchválita. :D)



Zpověď inkvizitora - Michael Weber


  


Nakladatelství: Moba

Anotace: 
Zapomeňte na KLADIVO NA ČARODĚJNICE, teď je tu ZPOVĚĎ INKVIZITORA! Ponurý příběh na pozadí šumpersko-losinských inkvizičních procesů na konci „temného“ 17. století. Vraždy, krádeže, smilstvo. František Ferdinand Gaup, muž, který přičichl k moci, zradil sebe i své přátele, zaprodal se peklu, démonu chtivosti. Byl pouhým kolečkem v soukolí, jak sám tvrdí, nebo byl jeho podíl mnohem významnější, než byl ochoten připustit? Zpověď přísedícího čarodějnických procesů plná nesmyslných krutostí nic nezamlčuje.

Názor Chensie: 
Tak anotace je určitě lákavá. Vraždy a smilstvo, co může být přitažlivějšího, že? Ale beztak... Inkvizice. Topení a upalování čarodějnic. Tenhle středověk já prostě zrovna nemusím, pokud to nejsou fakta. Možná z toho důvodu, že mám pocit, že by mě v té době určitě upálili. XD

Wish:
(Chensie: tebe by upálili i v dnešní době, kdyby dostali příležitost :D) Hm, zpověď samotného inkvizitora by mohla být určitě zajímavá, ovšem nejsem si jistá, jestli bych z odporu k tomu člověku neměla chuť hodit knížkou proti zdi (jakože s knížkami zacházím opatrně). 



Čarodějky ze Salemu - Arthur Miller


Nakladatelství Artur

Anotace:
Drama amerického autora čerpá ze skutečných událostí z konce 19. století v americkém městečku Salem. Na počátku příběhu stojí žárlivost, jejímž důsledkem je tragický hon na čarodějnice. Vychází jako 61. svazek edice D v překladu Kateřiny Hilské.

Názor Chensie:
No, mě to nezaujalo..

Wish: 
Stejně jako u Kladiva na čarodějnice jsem před nějakým časem viděla film. A ta žárlivá holka, která to všechno rozpoutala kvůli chlapovi, kterého nemohla mít, mi neskutečně pila krev. Nespravedlivost vítězí a já to v knižní podobě nechci prožívat znovu. Navíc divadelní hry nejsou zrovna typ knížek, který bych vyhledávala.



Sny o růžích a ohni - Eyvind Johnson


  

Nakladatelství: Odeon

Anotace: 
Historický román zpracovává téma honů na čarodějnice v 17. století. Za základ je vzat skutečný proces z francouzského Loudunu v roce 1634, který autor jen nepatrně pozměnil. Líčí richelieuovskou Francii a dobu pronásledování údajných nepřátel církve formou dialogu o nadčasovém problému morálního aspektu lidského jednání. Hrdina příběhu, jezuitský kněz, se pro svůj odpor k dogmatům a konvencím dostává do konfliktu s představiteli církve i světské moci, kteří v inscenovaném procesu s čarodějnicemi vidí vítanou příležitost k jeho likvidaci. Komentátor děje, městský úředník, je protikladem knězovy zásadovosti jako představitel malého člověka, který si dobře uvědomuje, na čí straně je právo, ale na jeho obranu není ochoten cokoliv riskovat.

Názor Chensie: 
Zaujalo mě, že autor těží ze základu procesu, což je svým způsobem hodně fascinující. Pomalu surová realita, kterou dokázal sepsat bez většího množství fantazie a spekulací. To je svým způsobem hodně oslovující a na druhou stranu pro mě i stejně odrazující, protože díky tomu to bude skutečně drsné.

Wish:
Ne, tak tohle mě nezaujalo. Pokud je celá knížka formou dialogu - jezuitský kněz vs. městský úředník, určitě to přináší ozvláštnění, ale mě to neláká. Tím spíš, že by mě pohled toho úředníka nejspíš akorát vytáčel.



Království bolestné - Stanislaw Przybyszewski


  

Nakladatelství: Herrmann & synové

Anotace: 
Románové zpracování proslulého čarodějnického procesu v malé baskické provincii Labourt.

Názor Chensie: 
Vždycky mě udiví, jak někdo dokáže popsat knihu jednou větou. Buďto to dokonale sedí anebo čtenář nemá slova, protože ho kniha tak fascinovala. Horší je to u anotace. Nemám krátké anotace moc ráda, nic mi neřeknou, nenavnadí, nepošimrají pod bradou a neřeknou: Přečti si mě, jsem skvělá! Prostě vychrlí jednu větu a mouchy snězte si mě. Když někomu nestála kniha za to, že nedokázal sepsat lepší anotaci, jak mi má stát za to, abych ji přečetla? 

Wish:
Hm, tak to jsme se toho moc nedozvěděli. Pořád je to ale inkviziční klasika a na tu teď náladu zrovna nemám. Někoho odradí krátká anotace, někoho naopak naláká, protože ji nečte půl hodiny a nedozví se půl děje jako u např. u Kladiva na čarodějnice. :D



Úkryt přes světlem - Barbara Erskine


  

Nakladatelství: Brána

Anotace: 
V současnosti, do níž ovšem probleskují vzrušené ozvěny dějů dávno minulých, se odehrává nejnovější román oblíbené autorky, která vypráví dramatický příběh z pobřežního městečka v panství Essex. V 17. století tu fanatický kněz Hopkins pořádal hony na čarodějnice. Jednou z jeho četných obětí se stala bylinářka Lisa. Lisin domek stejně jako další starobylé městské budovy zůstal zachován a jeho současná majitelka Emma, mladá Londýňanka, zažívá po nastěhování pravý horor. Její noví přátelé z farnosti i filmaři, natáčející zde snímek o nadpřirozených jevech, mají co dělat, aby zastavili pradávné síly zla, skrytého v tmách.

Názor Chensie: 
Tady se trochu potácím v rozporuplnosti. Knižní obálky jsou takové něžné, hladící a slibující romantiku u měsíčku. Anotace vypovídá o tom, že tohle asi nebude jedna z těch naivních slaďáren, při které hlavní hrdinka lítá na koštěti se svým amantem. Tohle bude asi tvrdé, ale proč takovou obálku tedy? No, vrtá mi to hlavou a přemýšlím, že bych tomu přece jen přišla na kloub. :o))

Wish:
(Chensie: Erskine píše historický romány pro ženy, tak se asi nakladatelství drží toho konceptu. Takový drasťák to asi zas nebude. :) ) Jinak tuhle knížku bych i zkusila. Od Erskine jsem nikdy nic nečetla. Nijak mě úplně nelákala, ale když výjimku, tak proč ne zrovna u čarodějnického tématu? :)



Čarodějnice - Marie Ndiaye


 

Nakladatelství: Argo

Anotace: 
Lucie, hrdinka románu Čarodějnice, není čarodějnicí příliš nadanou; do umění, které se v její rodině už stovky let předává z matky na dceru, přesto zasvětí své dvě dcery-dvojčata, jakmile dosáhnou iniciačního věku dvanácti let. Dívky se nezdají být svým novým věděním příliš nadšené, mnohem raději chroustají čipsy na pohovce v obýváku, nosí těžké šněrovací boty, a když jsou nucené dělat úkoly do školy, činí tak s jedním okem upřeným na televizní obrazovku, aby nepropásly další díl oblíbeného seriálu. Přesto nakonec najdou v čarování zalíbení a jednoho dne se promění ve vrány...
Děj románu se odehrává ve dvou rovinách: v první je vykreslován nudný život středostavovské rodiny, žijící spolu s dalšími středostavovskými rodinami ve vilce na zbohatlickém předměstí. Pečlivě střežené rituály tu protkávají malá denní dramata, hlavním cílem všech zúčastněných je vydělat peníze a zachovat zdání, že je všechno, jak má být. Druhá, snivá a fantaskní vyprávěcí rovina zavede čtenáře do světa, v němž se ženám na čele zničehonic objevují krůpěje krve, bezpáteřní manželé jsou proměňování v bezobratlé živočichy a nahlížení do budoucnosti je (někdy) stejně snadné, jako pohled z okna. Obě roviny spojuje jedno téma: s kouzelníkem nebo bez něj, s nadáním nebo bez něj, s bohatstvím nebo bez něj, nakonec jsme se svým životem každý sám.

Názor Chensie: 
Tak anotace mě zaujala. Říkám si, jak to může být zajímavé, pokud se autorce podařilo podchytit onu myšlenku a skutečně to sepsala tak, jak mě anotace láká k čtivu. Ale podle nízkého hodnocení na databázi knih se tohle bohužel nepodařilo tak, jak by mělo. A lákavá anotace je tak nejspíš všechno, co kniha má. 

Wish:
Ty krůpěje krve a bezpáteřní manželé mě zaujali jako první. Na začátku mi to přišlo spíš jako humorná knížka o nevydařené čarodějce a jejích dvou líných dceruškách. Ale jak čtete anotaci dál, vyznívá to najednou historicky a člověk netuší, jestli si myslet něco o slátanině, nebo tomu věnovat víc pozornosti. A ten výrok, že nakonec jsme se svým životem každý sám? Že by se knížka vědomě či nevědomě snažila o nějaký přesah?



Čarodějnice z Petrovic - Zuzana Kuglerová



Nakladatelství: Akcent Třebíč

Anotace:
Na vršku nad Petrovicemi, malebnou vesničkou ležící pod úpatím pohoří Javorníky, stojí kaplička. Obyvatelé obce ji nazývají Barborka. Ke kapličce, sousednímu hřbitovu a vršku se váže pověst. V první polovině 18. století totiž řešil žilinský magistrát několik soudních procesů. Patřil k nim i proces s jistou Barborou. Odsoudili ji pro nemravný život...

Názor Chensie: 
Vůbec nevím, co si pod touhle knihou představit. Jestli nám autorka převypráví pověst podle svého a ukáže nám nemravný život oné Barborky? To by potom mohlo být zajímavé. Nebo se bude věnovat Barborčinu životních chvílích po odsouzení? I tak mě to láká, ale obálka je trochu odrazující. Nemám ráda tyhle knižní obálky, kde to vypadá neuspořádaně a prostě tak, že si s tím nedal nikdo žádnou práci. I když je pravda, že to nemusí vypovídat nic o obsahu, ovšem hodnocení už hovoří o horším průměru... 

Wish:
(Chensie: Leda by po Barbořině odsouzení psali o jejím popelu rozfoukaným do okolí. :D) Ale jo. Příběh zaměřen na jednu ústřední postavu a na celý její příběh je pro mě lákavější, než číst o x nespravedlivých procesech. Tahle knížka by díky tomu mohla jít více do hloubky, což by na druhou stranu mohlo znamenat větší nápor na psychiku. I přesto by mě z těch knih na základě skutečných událostí lákala zatím nejvíce. 



Vlastní krev - Petra Neomillnerová 



Nakladatelství: Triton

Anotace:
Kniha povídek pro dospělé milovníky fantazie, plná drsného realismu, psychologicky uvěřitelných hrdinů a vybroušených dialogů. Dvojice čarodějů Moire a Desmond se hádá a usmiřuje, ale především bok po boku čelí různým nebezpečím v cyklu příběhů, který začíná povídkou Hněv řeky a končí dosud nepublikovaným příběhem U každého dubu. V knize jsou i povídky s jinými hrdiny, které však kvalitou nijak nezaostávají. Je to například povídka Žlutooká, nebo takřka detektivní Cesta k pravdě.

Názor Chensie: 
Od autorky jsem četla jednu knihu. Má zajímavý styl, který je pěkný a kreativní, ale mně prostě nesedl. Povídky mi moc nesedí, raději jsem za celkový děj v knize, do kterého se můžu pořádně ponořit, aniž by mě něco vytrhovalo. Anotace knih má autorka opravdu lákavé, i hodnocení jsou dobrá, takže pokud bych si měla přečíst knihu o čarodějnicích, určitě by mě zajímalo, jak se k tomuto tématu postavila Neomillnerová. Má zkrátka styl, který stojí za to vyzkoušet. :o)

Wish:
(Tahle je pro tebe - drsný udobřovací sex. :D ) Povídkové knížky moc nemusím, ale pokud se ve většině povídek objevuje stejná dvojice, nemuselo by to být špatné. Neomillnerová má knížky hodně dobře hodnocené a já bych od ní také ráda něco zkusila. Možná začnu touto knihou. :)




Friedrich Spee - Procesy s čarodějnicemi - Christian Feldmann



Nakladatelsví: Refungium Velehrad-Roma

Anotace:
Kniha se snaží přiblížit dílo německého jezuity Friedricha Spee (1591–1635), který vystupoval proti procesům s čarodějnicemi a sepsal o jejich bezprávnosti knihu.

Názor Chensie: 
Upřímně? Tak tohle mě nalákalo asi nejvíc. Mohla by to být fakta, která by mi určitě pila krev a probudila ve mně nějaké emoce. Navíc ta historie... Nechala bych zkrátka knihu, aby na mě působila svou surovostí a četla si o tom, co se možná ve skutečnosti událo a jak děsivé to bylo. 

Wish:
Další drsná fakta z dob inkvizice. Určitě zajímavé, ale já protentokrát zůstanu spíš u toho beletristického zpracování a noční můry přenechám Chensie. :D (pro Ch: To máš za toho šneka! :D )



A nakonec... 
Skóre v přidaných knihách do seznamu čtiva, které toužíme zhltnout zní: 

Chensie 
Vlastní krev - P. Neomillnerová
Friedrich Spee - Procesy s čarodějnicemi - Christian Feldmann

Wish 
Úkryt přes světlem - Barbara Erskine
Čarodějnice - Marie Ndiaye
Čarodějnice z Petrovic - Zuzana Kuglerová
Vlastní krev - Petra Neomillnerová 


Vybrali byste si něco z těchto knih? Ne? Nevadí, v dalším článku přijde nová vlna inspirace a přinese sebou tematické knihy na poslední dubnový den! Možná vás něco nadchne jako nás. :o) 


5 komentářů:

  1. Výborný článek! Čarodějnické téma mě baví číst a některé z uvedených knih ještě přečtené nemám. Takže díky za doporučení.

    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme, to máme velkou radost, že jsme ti mohly ukázat nové knihy. :o)

      Vymazat
    2. Děkujeme. Chystáme ještě další čarodějnické knižní tipy, takže je na co se těšit. :)

      Vymazat
  2. Výborné knihy :)
    Já bych doporučila
    Ztracená kniha Salemu : Lexikon lektvarů paní Daneové. Perfektní kniha :)
    bilbovy-knihy.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.