Recenze: SNY O VŮNI CITRONŮ (Kajsa Ingemarsson)

Všední kyselost




Anotace:
Mohlo by se zdát, že Agnes má svůj život pevně pod kontrolou. Rozkročena jednou nohou ve Stockholmu a druhou v poklidné rodném městečku, za zády s rodinou, která je vždy připravena ji podpořit, milujícím přítelem, skvělou prací, nejlepší kamarádkou, kterou zná jako své boty. Je tomu ale skutečně tak? Náhle se všechny její jistoty začínají jedna po druhé bortit a zanedlouho nezůstane v životě Agnes kámen na kameni. Když jí kamarád nabídne, aby společně otevřeli novou restauraci, nemá už co ztratit…

V našich končinách, kam se ze severu dostává hlavně propagovaná severská krimi a nějaký ten thriller, by Sny o vůni citronů mohly být příjemným zpestřením a rozčeřením vod - stojatých díky množství více či méně bizarně usmrcených obětí. Proto jsem si knížku ostatně koupila, přestože anotace i hodnocení můj optimismus zrovna nepodněcovaly. Nakonec jsem narazila na poslední kus v Levných knihách a... přiznám se bez mučení. Ta obálka se mi prostě líbila. A tak jsem si ji za těch necelých padesát korun koupila.

Bohužel se moje obavy potvrdily. Až do více jak poloviny se v knize prakticky nic nedělo. I z toho důvodu jsem knihu na čas odložila. Jednoduše mě nebavila. Až před pár týdny jsem se donutila knížku znovu otevřít, protože nerada nechávám knihy nedočtené. A teprve v poslední třetině knihy jsem se dočkala aspoň trochu nějakého toho děje. I tak se mi jeden zvrat v ději zdál tak nějak zbytečný. Jako by v knize byl jen proto, aby se tam tedy něco "velkého" stalo. Pořád jsem čekala, jaký hlubší význam to pro děj bude mít. Možná v jistých ohledech měl, ale mně se tam horko těžko hledal. 

Ani hlavní hrdinka mi nijak nepřirostla k srdci. Místo sympatií jsem spíš čas od času obracela oči v sloup, protože v některých věcech byla tak okatě naivní... Přesto v knize k nějakému poučení a prozření došla. Takže jakýsi její vývoj tam zaznamenat můžeme. Ale všechny postavy včetně Agnes byly charakterově tak ploché, že jsem s nimi ve většině případů nedokázala prožívat jejich trable a fandit jim. Navíc pohled je věnován hlavně Agnes a vedlejší dějové linky jsou pouze naznačeny, takže i když postavy řeší zásadní problémy, vy se toho o nich příliš nedozvíte.

Ale abych jen nehanila. Závěrečná pointa nebyla špatně vymyšlená a bylo to vlastně i humorné. To je ovšem jen jedno z mála pozitiv. Úplný konec se dá celkem odhadnout už během první poloviny knihy. Ale tak to u těchto oddechových knih bývá. Musím ovšem říct, že i romantická linka mě zklamala. Popravdě jsem mužskou postavu litovala, že se zamilovala zrovna do Agnes. Jako pár se mi k sobě nehodili. A ani nedostali příliš prostoru. Většina knížky se točí kolem restauračních zařízení. 

Sny o vůni citronů jsou velmi oddechové čtivo. Pro mě bohužel oddechové takovým způsobem, který mě až nudil. Opravdu jsem se snažila najít na knížce něco, co bych si z ní odnesla, a když jsem zjistila, že toho asi moc nebude, doufala jsem, že se aspoň pobavím, ale ani toho jsem se nedočkala. Pro mě to opravdu zachránila ta poslední třetina knížky, jinak by hodnocení bylo určitě ještě horší. I tak ale vím, že si své příznivce najde. Měla jsem možnost číst velmi pozitivní komentáře a dokonce někteří čtenáři doufají, že se u nás dočkáme dalších knih od této autorky. To si ovšem osobně nemyslím. Kniha se dostala do Levných knih, takže se příliš dobře neprodávala, přestože autorka měla nálepku jedné z nejúspěšnějších spisovatelek Švédska....


Kajsa Ingemarsson: Sny o vůni citronů
Název originálu: Små citroner gula
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2012
Počet stran: 320
Vazba: vázaná s přebalem


Zajímavost: Kniha byla v roce 2013 zfilmovaná. Film najdete buď pod stejnojmenným názvem, nebo pod názvem Láska a citrony.




Žádné komentáře:

Okomentovat


Copyright © SVĚT MEZI ŘÁDKY | Šablona: Lucy Lillianne. Optimalizováno pro Firefox.